Voor wie is Hifu?

In de Hifu Kliniek Nederland werken de urologen nauw samen in één team, aan één aandoening. Indien u bent doorverwezen door uw uroloog kijken wij of aanvullende diagnostiek noodzakelijk is.

Afhankelijk van de uitslag stellen wij binnen 48 uur een behandelplan op. Een eventuele behandeling plannen wij zo snel mogelijk.

Verder zijn nog bepalend:

• De hoogte van de PSA-waarde < deze mag niet hoger dan 20ng/ml zijn

• De hoogte van de Gleason-score, < of = 7 Bij patiënten met recidief na radiotherapie mag die hoger dan 7 zijn.

Kom ik in aanmerking voor Hifu?

Patiënten die mogelijk in aanmerking komen voor HIFU zijn:

• Patiënten met kanker die zich nog binnen het kapsel van de prostaat bevindt

• Patiënten die niet in aanmerking komen voor een operatieve prostaatverwijdering vanwege hun leeftijd, gezondheid of andere ziekten, of niet geopereerd willen worden

• Patiënten bij wie opnieuw kanker in de prostaat is ontstaan na radiotherapie en die geen uitzaaiingen op afstand hebben. HIFU is dan een zogenaamde Salvage behandeling

Wat kan ik na de behandeling verwachten?

De meeste patienten zullen de behandeling als pijnloos ervaren en kunnen dezelfde dag gewoon weer naar huis. Wel ervaren veel mannen de catheterisatie periode erna als onprettig. Gelukkig is de duur daarvan bijna nooit langer dan 10 dagen, en veel vaker korter (afhankelijk van de behandeling)

Contra-indicaties voor HIFU

In de volgende gevallen zal een Hifu behandeling niet of minder geschikt voor u zijn:

• U heeft een chirurgische ingreep gehad bij de anus of de endeldarm waardoor inbrengen van de sonde onmogelijk is

• U heeft een kunstsluitspier, penisprothese en/of implantaat in de prostaat

• U heeft een allergie voor latex

Aanpak

De Hifu Kliniek Nederland kenmerkt zich door hun betrokkenheid, vertrouwen en samenwerking met: