Typische klachten (symptomen) van prostaataandoeningen zijn:

• De urinestraal wordt minder krachtig;

• Het duurt even voordat de eerste plas komt;

• Kort achter elkaar weer moeten plassen en weinig urine per plas;

• Nadruppelen, ook nog weleens een paar druppels in uw broek;

• Het gevoel hebben dat de blaas niet leeg wordt;

• Soms een branderig gevoel tijdens het plassen;

• Moeilijk de plas op kunnen houden, soms zelfs helemaal niet;

• 's Nachts enkele keren uit bed moeten om te plassen.

Deze klachten komen bij oudere mannen regelmatig voor en zijn meestal het gevolg van een goedaardige vergroting van de prostaat, of van bijvoorbeeld een urineweginfectie.  Toch is het bij het constateren van bovenstaande klachten verstandig contact met uw (huis)arts op te nemen.

Wat te doen bij klachten

Een kwaadaardige prostaattumor groeit in de meeste gevallen langzaam. Prostaatkanker geeft in het begin meestal geen of weinig klachten.

Soms wordt prostaatkanker pas opgemerkt doordat u vanwege uitzaaiingen klachten heeft op andere plaatsen in uw lichaam. U kunt bijvoorbeeld rugklachten hebben door uitzaaiingen in de wervels.

Plasklachten zijn voor uw huisarts vaak wel een aanleiding om u te onderzoeken. Hij bekijkt onder andere of u misschien prostaatkanker heeft.

Heeft u 1 of meer van bovenstaande klachten en maakt u zich daar zorgen over? Dan kunt u naar uw huisarts gaan. Bij troebele of bloederige urine is het verstandig om binnen een week naar uw huisarts te gaan.